Øksendrup 2000

Fyn er finn (Svejse Finn)

Efter at have skruet i Mokken`s gearkasse i 3 dage uden at kunne finde fejlen, den manglede ca. 16-20 gear og kunne ikke bakke, tror jeg at jeg fandt fejlen, det var en synkronmesse ring der sad fast, på grund af for meget vand og for lidt olie.

Nu var vi klar til 5 kamp mig ”Aage”, Mokken og Mokken2 ”Lene”.

Fredag aften ringede Mulle for at høre hvor når vi kørte til Fyn, for de kørte nu, vi havde planlagt at køre kl.7.oo lørdag morgen så vi gik glip af en fest fredag.


 

Løbet startede lørdag som planlagt, der var 5 opgaver deraf navnet 5 kamp, 2 Trial opgaver, Vandbane, Slædetræk og Bakke Race. Den første Trial bane gik let 0 fejl, nummer 2 var vanskelig jeg skulle have 1 bak, men i anden gennemkørsel gik det bedre det var det bedste ved dagen. Vandbanen klarede jeg meget fint, Lene er god nok på bunden, jeg skulle bare hale hende gennem vandet med mokken, det er let nok.

Slædetrækket skulle Mokken jo også være god til men en gammel skade slog til. For lang tid siden, 4-5 måneder, var den væltet i Skave så det skulle den jo have glemt for længst, det havde jeg, men det batterisyre der var løbet ud dengang og ramt luftslangerne til 4 hjulstræk og spær, slog til denne lørdag. Så hver gang en slange var blevet lappet med gaffetape sprang den et nyt sted og uden spær kan man ikke trække den tunge slæde.

Bakkerace gik ikke meget bedre, jeg fatter ikke at når man har givet 200 kr. for en V6 Ford motor fra 75 med 95 heste at den så ikke kan slæbe Mokken på 2 tons med mig i op af sådan en lille bakke. Burger har monteret en V8 Dodge motor det gik meget bedre og han vejer da også over 100 kg.

Nå men i det store hele gik det jo meget godt, en 2 plads blev det da til 2 point bagefter Svejse Finn som kørte med en ”ny” bil som han lige havde købt af Freddy, så mon det er bilen eller chaufføren der er god, vandt Freddy noget ? eller skal man bare være heldig ligesom mig.Dagen sluttedeogså godt, vi fik lidt at spise og drikke 2 flasker vodka på 2 timer, det er godt for så kommer man tidligt i seng og kan være frisk til Trophy næste dag ? På de 2 timer havde vi også nået at få lavet et hold, det var ikke druk det hele. Holdet bestod af Burger, Steffen, Svejse Finn og mig selv. Vi går ikke efter de skrappe vi havde fået Finn på holdet før vi vidste at han havde vundet.

NÆSTE DAG !!!

”Næste dag” er grunden til at jeg skriver, jeg var igen uheldig i lodtrækningen og blev valgt til at skriv så holdet kan få deres Pokaler. På første bane skulle vi have 1 død bil med igennem, det er ikke slemt når man har en lille Zuzuki med på holdet, så vi fik max point.

Næste bane var lidt op og ned med nogle bløde steder hist og her. Jeg tror det var godt at vi fik banen tidligt for det sidste hold fandt de rigtig bløde steder, deres sandstiger forsvandt så de måtte lede dybt efter dem. Mærkelig nok kunne skorpen bære da vi skulle over, 4 tons Burger og mig ” med bil” plus det løse Zuzuki og Toyota de vejer ikke meget, det er nok på grund af chaufføren.

Bane 3 var der heller ikke de store problemer med, men bane 4, der havde vi et stort problem, nok det største problem den dag. Da vi skulle til at køre var den spæret af Tommy med Big Blue, han har jo monteret nye akser under Land Cruseren, der er foraksler fra en Russisk traktor. Foraksler er jo lavet til at dreje med, så Tommy havde svejst den bagerste for kun at styre på 2 hjul, men under opgave 4 lavede han det alligevel om så han kunne styre på 3 hjul. Dette kan ikke anbefales, det skal ihvert tilfælde ikke gøres midt i et mudderhul nede i en grøft. Når det 3 hjul af traktor størrelse stilles på tværs under bilen, (traktor aksler kan dreje meget skarpt) er den meget svær at trække op. Vi måtte hjælpe det andet hold, det var vores store problem.

Banen var ellers ikke så svær at køre, et par sliske fra traileren kunne næsten nå over mudderhullet. Den sidste opgave var anderledes nu og spændende, vi skulle køre hen over 4 biler. Jeg har da set det mange gange over Eurosport med Monster Trucks, det ser meget let ud, de har jo heller ikke en Zuzuki på holdet eller for den sags skyld en LJ70 Toyota, der er ikke meget frihøjde tilbage når taget er kørt ned og dørene skraber op i fjederophæng gearkasse og aksler. Tommy sagde senere at dørene var blevet svejst så bilerne ikke skulle blive trykket sammen, og det virkede (svejs også taget næste gang).

Lige meget hvor hårdt man trækker i en Suzuki med en Unimok kan den ikke flyttes når der står en dør på tværs foran en aksel. Vi var meget presset på denne opgave, så meget at vi måtte ty til Land Rover tricks, såsom at løfte Suzukien med HighJacker, dette er et meget farligt redskab for hoved, tæer, fingre eller hvad man ellers får i klemme, men det fungerer. Med hjælp af ufine tricks (HighJacker og Unimokker) fik vi alle 4 biler over og løste også denne opgave til max point.

Vi vandt konkurrencen, men ”jeg” tabte og skulle skrive om det Træls. Men til sidst en meget stor tak til Tommy og hjælpere, det er ikke hver gang der er løb at det hele er klappet og klart med bad og toilet i skurvogn, banerne lavet med officials og alting. Ps. Hvem arbejdede på Broen den dag.

Mange Tak Tommy - fra vinderholdet Aage og Mokkerne.