Det var skideskægt.

Jeg har nu været medlem af Toyota 4WD i næsten 2 år, selvom det er en Mitsubishi jeg har. Det er en gadebil, en 1992 Creek (Shogun) som jeg har haft fra ny. Det er en bil jeg går og passer på, ikke fanatisk, men kommer der en ridse, eller boble i lakken, bliver den sendt til autolakerer. Den er også hulrumskonserveret, og hvad der nu ellers hører til. Det er nemlig min mening at jeg vil køre i bilen mindst 10 år mere.

Derfor er jeg ikke vild med at bruge den til de helt rå grusgravsture, hvor der er risiko for skader ved væltning eller ved at siden skrabes mod sand og stenskrænter. Men jeg kan lide at køre i terræn med den. Indtil nu har jeg stort set kun brugt dens 4WD egenskaber på nogle plørede mark og skovveje, og det er der jo ikke megen udfordring i. Da jeg blev anbefalet 4WD klubben her, meldte jeg mig så ind.

Jeg har siden overværet nogle arrangementer, hvor jeg ikke rigtig kunne være med, af ovenstående årsager. Det har været spændende at se på, men man vil jo gerne være med. Men arrangementer der egner sig til sådan en almindelig gadebil som min, dem har det skortet lidt på, synes jeg. Eller også skyldes det ukendskab til arrangementernes indhold fra min side. Derfor har jeg da også gået og tumlet lidt med at melde mig ud, men så kom februarnummeret af klubbladet, med invitation til Hærvejsarrangementet i Nr. Snede. - FOR ALMINDELIGE GADEBILER - !!!

Så selvom det var en dårlig dag for mig, fik jeg fat i en CO-driver, og mødte op. Det fortrød vi ikke. Det var simpelthen et sjovt arrangement, hvor vi og bilen kunne komme på opgaver der lå indenfor vore muligheder.

Et virkelig sjovt indslag var turen, hvor vi fik en slæde efter bilen, på hvilken CO-driveren fik fornøjelsen at være styrmand. Oh, - salige fryd. Min Co-driver ville gerne have haft en tur mere. Han sagde det var bedre end "indiana Jones" i Disney-land. Men der var jo andre efter os, så….!

Men også Grusgravs kørslen havde lige det moment af sværhedsgrad og lethed, der gjorde at vi kunne være med her. Min bror, som var CO-driver var yderst overrasket over at finde ud af hvad sådan en bil kan præstere. Og selvom det ikke er meget sammenlignet med de rigtig skrappe biler, så er det dog alligevel en hel del, og nok til at give et "kick".

En fastkørsel i et mudderhul, som andre havde fået gravet godt dybt, slap vi heller ikke for, og så var der ikke flere point at hente på den bane. Men vi kørte den da igennem efter at være blevet trukket op, og den havde også lige det, der gjorde hele turen til en fin oplevelse.

I øvrigt havde vi slået "halvejs følgeskab" med et par gutter i en rød HI-lux. De havde også en god dag, og måtte krone dagen men en ordentlig fastkørsel midt i et vandhul på sidste bane. Vi fik lige taget et dramatisk billede da Jesper, som han hedder, sprang ud fra bilen efter at være kravlet ud gennem sideruden, i et forsøg på at få fast grund under fødderne, uden at blive pladdervåd.

Jo, det var en god dag. Den fik mig til at beslutte at blive i klubben. Arrangementet var bare fint hele vejen igennem, en stor tak til arrangørerne. Nu håber jeg virkelig på nogle flere af den slags arrangementer der kan køres i en bil som min. Bare et par stykker om året. Måske kunne man have et sideløbende arrangement til gadebiler, sammen med de mere rå arrangementer?

Nå, man kan jo håbe. Min bror har sagt at han hellere end gerne vil være CO-driver næste gang der er mulighed.

Carl Kristensen


Jesper Svane springer fra sin Hilux og næsten
op på fast grund.